torsdag 22 april 2010

Gammalt och nytt

I brist på eget färdigstickat att visa passar jag på att tipsa om Nordiska Museet. När jag var i Stockholm för några veckor sedan passade jag på att ta mig tid för ett besök.
Just nu visas bl a utställningen Livstycket och så den nya permanenta Modemakt - 300 år av kläder .
Här finns också den finfina broderade luvtröjan jag nämnt tidigare. Minns fortfarande inte namnet på den som gjort den, men eftersom det var okej att fota utan blixt hoppas jag att det är ok att ta med den här bilden här.
Gillar den brutala blandningen av gammalt och nytt!


Mängder av inspiration och idéer uppdelade på teknik (stickning, virkning, nålbindning, knyppling, vävning, broder, frivoliteter - you name it) kan man hitta i de "byrålådor" som en del av muséet är fylld av. Bl a helt fantastiska tvåändsstickade saker, stickade på tunna, tunna stickor. Skaparstigen (vars blogg ligger i träda) och jag tillbringade ansenlig tid i lådorna och jag åker gärna tillbaka för mer!


Jag har tidigare tipsat om Textilgalleriet som Nordiska muséet huserar, men det tål att göras igen. En skatt!

Inga kommentarer: