söndag 23 januari 2011

Varma spiror

Benvärmare är bra.
Varma som bara den om man vill vara chic i kjol även i minusgrader...


Mönster: Some cloudy day
Stickor: 4mm
Garn: Tror det är Kampes 2-trådiga, men det känns misstänkt strävt. Kan vara något loppisköp av okänd härkomst. 2-trådigt ullgarn är det hur som helst.

T o m knästrumpor har ett slut även om det tar ett tag innan man kommer dit.
Fick till den perfekta passformen till slut efter några omtagningar.



Mönster: Stickade från tån upp och anpassade efter en man med breda fötter och smala vrister/vader. 72 m i foten, 10 cm efter hälen började ökningarna - 2 m vart 18:e varv till 84 m.
Garn: Drops Fabel, lite mindre än 3 nystan
Stickor: 2.5 mm

En vän tittade på sockorna när jag höll på att sticka dem och frågade om det verkligen var nödvändigt att sticka i så bedrövligt tunt garn. Nja, kanske inte, men jag kan inte låta bli att tycka att det är något visst att sticka med tunna stickor. Helst inte mer än 2.5 mm, gärna 2 mm.
Åtminstone lite mindre projekt. Tröjor och koftor får gärna vara på lite tjockare stickor, men sockor och vantar är något visst på tunna stickor.
Rättviksvantar på stickor 2 mm står på tur...

5 kommentarer:

Janette Millbom sa...

Men du, dom var ju göööörsnygga benvärmarna! JAG VILL STICKA!

Och tack för alla fina kommentarer!!!

Kram

Caroline sa...

Ursnygga benvärmare!

Skaparstigen sa...

Sitter ju bra på er båda!

Hedvig sa...

Hej!

Vad roligt att du kommenterade hos mig, så hittade jag hit till dig på kuppen. Här fanns mycket skoj att titta på! :)
Ser att du också fastnat i "yllebroderiträsket". Jag har inte riktigt börjat än, men det verkar hysteriskt kul! :)

Ha en fin kväll!

Bluewhiskey sa...

Fruktansvärt läckra benvärmare och jag imponeras av uthålligheten i själva stickandet av dem. Själv ledsnar jag fett efter en enda liten socka, plågar mig igenom socka nummer två. Vill sticka benvärmare men inser: jag är för bekväm.. :p