lördag 27 februari 2010

Fårfest i Kil

Nålbindningsworkshopen jag gick på årets upplaga av Fårfest i Kil satte fart på användningen av den fina nål jag fick av min käre make för drygt ett år sedan. OS-stickningen förvandlades raskt till OS-nålbindning och här är resultatet.
Före valkning såg de ut så här:


Efter valkning hade en del av ytstrukturen försvunnit, men jag hade fått ett par riktigt varma och goa vantar gjorda av Kampes 3-trådiga ullgarn.


Har inte riktigt bestämt mig för om det ska broderas på dem eller ej. På Fårfesten var det en kvinna som broderat sina vita nålbundna vantar med vitt garn och det var så fint.
Vill man ha inspiration till nålbindning (och en hel del annat) kan man spana in Slingerbult - ur ett insnöat liv.

Förutom att workshoppa kan man även ullshoppa på Fårfesten i Kil. Från Wålsteds monter fick en knallgrön härva z-tvinnat med en sällan skådad lyster följa med. Ser fram emot att testa efter att ha läst om det hos andra tvåändsstickare.
En av mammorna som gick på samma öppna förskola som jag under föräldraledigheten bjöd efter visat intresse in till en kväll där vi fick prova på tovning. Kul var det och sedan dess kan jag inte låta bli att samla på mig lite tovningsmaterial inför den dagen då jag känner att jag har tid att hålla på med lite sånt också...
Filtmakeriet hade också en monter på Fårfesten med fina, färgglada provbitar nålfilt som jag inte kunde låta bli. Någon gång i framtiden ska det väl kunna bli något av dem också och tills dess ligger de så fint i skåpet och väntar.


Att man är en del av en liten nördig värld blev jag varse på Fårfesten. På lite håll såg jag en lysande röd Rose Red-mössa (bara det att jag på 0.5 sek identifierade mössan som en Rose Red av Ysolda Teague är rätt nördigt...) och när mössbärerskan vände sig om kände jag igen henne som kvinnan bakom en av mina favoritbloggar - Okej då. Kul med en liten pratstund!

2 kommentarer:

silveropulver sa...

Jättefina vantar! Blir sugen på att lära mig när jag ser så fint.

Elin sa...

Superfina vantar! Ser vääldigt varmt och gosigt ut.
..och vilka mysiga filtbitar, ska bli spännande att se vad du hittar på med dem!