söndag 7 februari 2010

Stickabstinens

Den här helgen har gått åt till att leka förr i tiden... Bära ved, hålla brasan igång, ställa väckarklockan på 03 för att gå upp och elda och hålla varmvattentanken varm så att den inte börjar läcka. Pelletspannan har gått in i evigheten och vi har snabbt som attan bestämt oss för bergvärme.
Imorgon bitti kommer en vänlig man och installerar så att vi åtminstone har uppvärmt med el tills det är dags för själva borrningen. Förhoppningsvis sker inom två veckor, att värma upp 180 kvm drygt 150 år gammalt hus på el känns lite sådär...

För stickning har det inte funnits mycket tid och abstinensen kryper sig på.
Har dock passat på att fota O:s sockor, stickade från tån och upp med självrandande Regia Design Line i färgen Caribbean.


En färdig Swallowtail låg också och väntade på att få visa upp sig.
Den är stickad till ingen annan än mig själv! Garnet är ett underbart garn jag köpte av en kvinna på förra årets Fårfest i Kil. Lite stickigt, men underbart ändå och i en jättefin skogsgrön färg. Tur att jag köpte två härvor eftersom det krävdes 100 g + ca 10 m till sjalen!




Det där med att fånga färger är inte det lättaste. Bilden nedan är i alla fall på min skärm närmast sanningen.


19-21 februari är det dags för årets upplaga av Fårfest i Kil, program finns här. Hoppas det blir lika bra som förra året. Om inte annat har jag anmält mig till workshopen i nålbindning för att fräscha upp de halvtomhalvt bortglömda kunskaperna i nålbindning. Har liksom glömt bort det inte helt oväsentliga momentet hur man lägger upp början...

3 kommentarer:

Pernilla sa...

Swallowtail är en vacker sjal och i den gröna färgen är den underbar.

Elin sa...

Fantastiskt fin sjal, nu blev jag verkligen sugen på att göra nåt grönt, jag med :)
Lycka till med nålbindningen också, ska bli spännande att se hur det går.

Hello sa...

Vilken fantastisk sjal!

Men du - de stickade ju jämnt förr i tiden, när de gick och så ;) Nä, skämt åsido - inte kul att bli av med värmen just precis nu! Hoppas ni får till det snabbt och utan allt för höga elräkningar på vägen!