söndag 10 oktober 2010

Att ta ansvar

Inte mycket stickning har det varit på sistone.
Mycket har det däremot varit av streptokocker, men nu går hela familjen på penicillin samtidigt, så nu hoppas jag att vi slipper fler rundor. Sjukdagarna har varit av den karaktären att jag inte ens orkat sticka, nästintill nära-döden-upplevelser alltså!
Ett par rosa födelsedagsstrumpor till dottern har jag nästan lyckats få klart. Har garn till ett par cm till på skaftet, men ett nystan verkar räcka perfekt till ett par sockor till en nybliven 6-åring. Som vanligt är de stickade efter Barbros mönster för tå-upp-sockor. Började med en socka i varje ände av nystanet för att verkligen kunna göra av med hela nystanet och slippa fler restgarner.


Garn: Drops Delight, precis 1 nystan
Stickor: 2.5 mm till foten och 2 mm till skaftet

Förutom de rosa sockorna fick dottern också ett Nintendo DS.
Med Super Mario Bros.
Vi snackar finfina grejer!
Som de ansvarstagande föräldrar jag och min man är så köpte vi spelet i mycket god tid och har ägnat ett antal kvällar med att noga värma upp spelet innan vi gav bort det.
Liksom kollat in så att inte Mario helt plötsligt blev galen och började mörda barn nu när han tagit sig in i 2000-talet. Eller plågar djur eller pensionärer.
En överenskommelse har slutits med den överlyckliga dottern om att spelet inte ska följa med upp på rummet på kvällen. Det ska ligga kvar på nedervåningen.
På så vis har de ansvarstagande föräldrarna möjlighet att fortsätta kolla av så att Super Mario verkligen sköter sig även i banorna längre fram. Vill påpeka att det endast handlar om att ta sitt ansvar och absolut inget annat! Det handlar definitivt inte om att de aktuella föräldrarna själva tycker att det är skitkul att spela och helt tappat besinningen..!
I ivern plockade vi också fram vårt gamla, gamla SEGA som legat långt in i en garderob så nu går även det varmt. Även långt efter att barnen har lagt sig - ansvar var ordet!
Sonic the hedgehog rules!


4 kommentarer:

Skaparstigen sa...

Fint att du är så ansvarsfull. jag är också väldigt noga med sånt. Alldeless för noga till och med. Snart sitter du också och spelar på nätterna.

Det är väldans smart med nerifrån-sockor. Måste ta och testa det också snart.

Krya på dig!

Pernilla sa...

Föräldrar ska väl också få ha lite roligt.

Hello sa...

Ansvarsfullhet ska uppmuntras! Vi är alldeles för få ;)

Snygga strumpor fick hon också.

Eva i Halmstad sa...

De kommer jag ihåg ifrån när mina barn var små,
20 år sen, huva,
hur gott de var när dom lagt sej och de var vår tur att hålla i kontrollerna.

HA en go vecka
Eva.