måndag 12 april 2010

Hur man gör sockor av exakt ett nystan.

Sockor stickade från tån och upp efter detta mönster från Barbros stickning.
Suveränt när man vill slippa restgarner och istället sticka upp hela nystanet. Funkar på allt från tjockt raggsocksgarn till tunt fingarn och för sockor i alla storlekar.


Garn: Regias design line 4-trådigt i färgen Caribbean
Stickor: 2.5 mm Knit Pro.
Började med 20 m och ökade till 72 m så de skulle passa perfekt till den större av männen i mitt liv.
Hälen görs med korta varv.

                                          

                                           

Och så ett par betydligt mindre enligt samma princip.

Garn: Löve baby & hosegarn
Stickor: 2.5 mm Knit Pro, 2 mm till skaftet
Startade med 16 m och ökade till 52.
För att få rätt stl har jag helt enkelt ritat av den sockbehövande foten på ett papper och sedan använt den som mall för att se hur många maskor jag behöver öka till.

För övrigt är jag rädd att det var sockorna till mannen som gjorde att jag förvandlats till en Tigerbalsamosande kvinna med svår stickabstinens... 
På helgens långfärd tur och retur i bil stickades det nämligen ivrigt på passagerarplatsen. Dessvärre gör sonens bilstol att man sitter som en gnu på just den platsen och det i kombination med hetsstickning för att bli klar med sockorna var kanske det som gav mig den muskelinflammation i ena axeln som omintetgör både en curlingkväll med jobbet och veckans syjunta. 
Voltaren må bota muskelinflammation, men stickabstinensen förblir plågsam. Det kliar i fingrarna och jag funderar som bäst på om virkning kan vara ett hälsosamt alternativ...

Inga kommentarer: