tisdag 23 november 2010

And now to something completely different...



Har fått en totalt o-ullig utmärkelse!
Tack, tack juntakompisen Lilla Anna läser som gett mig en bokutmaning.
Avstår från att skicka utmärkelsen vidare, säger istället generöst åt alla och envar som läser detta att anta utmaningen och passa på att ge lite boktips så här inför julledighet!


Här kommer tre totalt subjektiva supertips:

1. Gabriel Garcá Marquez - har skrivit så mycket bra, men jag tror att Kärlek i kolerans tid är min absoluta favorit. Blev tokfast första gången jag läste den och har läst om den många, många gånger sedan dess. Har också gett den till nära och kära för att de ska få samma läsupplevelse, dock är det få som gillat den lika mycket som jag... Har kommit som film som dock inte var i närheten av boken.

2. Mer sanslöst gripande kärlek hittar man hos Carl-Johan Vallgren och Den vidunderliga kärlekens historia. Även den är omläst igen och igen och igen. Undrar varför jag inte läst något mer av honom när jag bara älskar den här..?

3. Vilhelm Moberg - Utvandrarserien. Fick böckerna av min farfar och sedan ett antal år hör det liksom till att läsa om dem någon gång under året, oftast sommartid. 

Skulle också kunnat nämna Bengt Ohlsson med Gregorius eller Joyce Carol Oates med någon av hennes fantastiska böcker.
Men det gjorde jag inte...
Ok, jag ska lista tre av mina favoritförfattare och tipsa om minst en bok per författare. Svårt att välja, men en ledtråd kan ju vara hur många gånger jag läst om vissa böcker.

2 kommentarer:

PetraO sa...

Det är härligt med bra böcker - själv är jag sugen på att läsa biografin om Keith Richards som jag hörde om på radion i morse!
(Till de virkade vantarna gick det åt ca 75 gram, men då gjorde jag ganska långa muddar!)

Anonym sa...

Åh, jag har Carl-Johan Vallgrens bok som ljudbok men har inte lyssnat på den än. Kanske borde göra det nu! :) Jag blir också sugen på "Kärlek i kolerans tid", han ska ju skriva riktigt bra. Jag har dock hans bok "One hundred years of solitude" men har inte vågat mig på den än eftersom den är på engelska.

Tack för bra tips! :)

// Marie Haglund