söndag 28 november 2010

Fast

Det senaste dygnet har jag varit alldeles ensam här hemma.
Jag har i princip bara gjort två saker under de timmarna.
Det ena är att sitta som fastnaglad framför serien Carnivale. Skäggiga damer, misstänkt katatoniska spådamer, blinda män med skumma förmågor och allt styrs av någon som man aldrig får se och till en början inte ens kan vara säker på existerar. Utspelas i snyggt gjorda miljöer på 30-talet och jag bara älskar det! Skulle inte bli förvånad om Nick Cave plötsligt dök upp och sjöng en trudilutt. Den som är bekant med honom förstår stämningen i serien när jag nämner hans namn.
Prisa Gud för tv-serieboxarna som gör att man kan ägna sig åt sanslöst långa tv-sittningar istället för att behöva hållas på halster en hel vecka innan nästa avsnitt! Är nu på jakt efter säsong 2 även om jag hört att säsong 2 inte är så bra och att man helt enkelt lade ner serien 4 säsonger tidigare än planerat efter det.


Det andra jag gjort har gått bra att kombinera bra med tv-tittandet.
I-cordavmaskning.
Jag säger bara I-cordavmaskning.
Koftan jag stickar på kantas av en bred resår som slingrar sig runt alla kanter. När den var klar kunde man enligt beskrivningen antingen sticka ett par räta varv och maska av på vanligt vis eller göra just en i-cordavmaskning. Efter att som vanligt fått goda råd på Ravelry bestämde jag mig för att passa på att lära mig något nytt och satsade på i-cord. Inte svårt, men jisses vilken tid det tog att avmaska ca 400 m på det sättet!
Som tur är så blev resultatet väldigt snyggt och jag tror att det kommer att hålla formen på kanten väldigt bra. Min enda fundering är om det håller formen FÖR bra med tanke på att det är resårstickning innanför kanten. Återstår att se vid blockning.
Bara ärmarna kvar nu!

Inga kommentarer: