lördag 25 juli 2009

I love Yllebroderi!

Så var det alltså dags, en hel veckas ullbroderikurs väntade. En kurs ledd av självaste författaren till boken Yllebroderier som var huvudanledningen till att jag ens hamnat här.

Här är hon - the one and only - Ingrid Eggimann Jonsson!

Trots högt ställda förväntningar är jag mer än nöjd nu när jag kommit hem. Stället, gruppen (tack till alla er som var med, jag stoppar in er i den inspirationspärm jag påbörjat) och läraren - allt har varit fantastiskt!
Och att under en hel vecka få slippa ägna sig åt världsliga ting såsom matlagning, städning och förvärvsarbete och helt gå in i yllebroderiets sällsamma värld - vad mer kan man önska sig så säg..?!
Det skulle vara världsfred då, men jag är övertygad om att om fler bara ägnar sig åt yllebroderi är vi snart där..! Nåja, riktigt så omvälvande kanske det inte är, men fantastiskt kul!

Ingrid har varit bästa tänkbara lärare, hon har släppt oss fria och gett oss en massa inspiration genom sina egna alster och böckerna hon skrivit och därtill har vi fått kika på Sätergläntans egna samlingar.
Vilken skatt som finns där! Eller vad sägs om den här väskan:

eller denna bård till en kjol till Dala-Flodadräkt:


I takt med att veckan gick kunde vi också inspireras av våra egna alster. Ett okänt antal besök i Sätergläntans fantastiska butik krävdes också för att kunna välja och vraka från nedanstående färgsprakande palett.
I takt med att notan i butiken steg insåg vi att vi på detta generösa sätt hjälper till att hålla hemslöjdsrörelsen vid liv med våra inköp... Klokt va?!

Häftigt att vi i gruppen hade tillgång tillsamma inspirationsmaterial och ändå fick så vitt skilda resultat.
Som alltid när det är något nytt jag ger mig in på håller jag mig gärna till mer eller mindre fasta mallar i början, men de drakar och t o m flodhästar som kom till världen under veckan har i alla fall fått mig att bli lite modigare.
Här är några exempel på andra deltagares alster:
A:s färgsprakande fågel av okänd art

En av Göteborgssystrarnas härligt otraditionella drake som innan veckan var slut blev en jättefin kudde med traditionella tofsar i hörnen.




På torsdagskvällen fick vi gå runt och kolla vad övriga kurser sysslat med under veckan. Det var allt från smide, vävning av inredningstextilier, guldglittrande medeltidsbroderi till att bygga sin egen kajak och att leva fäbodliv.

Inte minst imponerad blev jag av barngruppen som hade provat på allt möjligt under sin vecka. Här är några exempel:




Tyvärr vet jag inte namnet på de barn som gjort dem, men visst är de fina?!

På tal om mix mellan gammalt och nytt kan jag passa på att rekommendera ett besök i Kulturens hus i Rättvik före den 13 september. Där visas utställningen Med rötter i Dalarna där man kan se en fantastisk blandning av tradition och nya tankar. Bl a finns denna underbara kranskulla av Anna Sjons Nilsson där



Huvudet riktigt bågnar av alla ideér som ploppat upp under veckan och som fortsätter att ploppa upp även nu när jag kommit hem. Ska försöka pränta ner de mest inbjudande tankarna för att kunna återuppta dem längre fram när det bli tillfälle att realisera dem.
Har några påbörjade saker jag vill avsluta innan jag tar mig an ett efterlängtat projekt, en stor dyna till den gamla bänken vi har i hallen. Har tänkt att dynan ska fyllas av färgglada ullbroderier i traditionell stil och jag kan knappt bärga mig tills det är dags!

Kan också nämna att ett nytt konto har öppnats. Kontot bär namnet Sätergläntan 2010...

Javisst ja, inte nog med att veckan varit underbar, när jag kom hem såg jag att jag vunnit Knit-Maries tävling efter att ha gissat hur många kronor en pet-flaska full med tior innehåller. Svaret 10 000 var närmast sanningen och nu är 2 hg rött garn från Färgkraft på väg hem till mig!. Tack och bock!

2 kommentarer:

Skaparstigen sa...

Kul att se! Vi kan höras i morgon och bestämma om måndag, jag har redan planerat in det, men räkna inte att jag kan så mycket om nya maskiner, med tanke på att min är drygt 50 år.

Daisy Debs sa...

Hallo , I have only recently discovered Ingrid Eggimann Jonsson ..her art work and embroidery are just so beautiful . there is not much on the internet about her . Please can you tell me more about this gifted lady ?