söndag 9 augusti 2009

Slutet är nära...

Nu är det bara en tumme kvar på mina vita tvåändsstickade vantar! Har stickat otåligt i solskenet idag och eftersom kvällen ska avslutas med film kommer ni nog att kunna se det färdiga resultatet i nästa inlägg.



Köpte för ett par veckor sedan en ny symaskin och eftersom jag spenderar en hel del tid tillsammans med Skaparstigen kan jag inte låta bli att bli sysugen. Trots att symaskinen är Huskvarnas enklaste känns den lyxig jämfört med min gamla ärtgröna 70-talsmaskin som trots att den var fantastiskt tjusig inte riktigt räckte till för det jag ville göra. En himla massa olika stretchsömmar på den nya gör att jag blir sugen att utöka barnens trikågarderob!
Med lite moraliskt stöd (och hjälp med resåren) har jag lyckats sy detta linne.
Och den här lilla miniväskan som blir perfekt för varvräknare, stickmarkörer och annat smått som ligger löst och skräpar.
Mönstret till den lilla väskan hittade jag via Mönsterarkivet (eller direkt här). Efter denna testversion ser jag fram emot att göra en necessär i samma modell fast större. Min gamla, fina från 10-gruppen håller på att rasa samman och behöver bytas ut. Tur att jag fyndat en massa loppistyger under semestern!
Innan jag får fortsätta experimentera på symaskinen har jag bestämt att en del påbörjade grejer måste avslutas. Känns det bekant, någon..?
Slutet är som sagt var nära för de vita tvåändsstickade krusvantarna och ytterligare ett par tvändsstickade halvvantar ligger och väntar på broderier. En Nutkin-socka saknas också, men sen är det dags att sy.
Är lite fascinerad av syendet, det går ju liksom så fort. På några timmar hinner man både klippa till tyg och sy. Nu ligger ju i och för sig lite av nöjet med att sticka i själva arbetet, så någon brådska är det för det mesta inte. Kul ändå att varva med något där man snabbt får njuta av resultatet.
Nu står chipsskålen på bordet och maken ropar otåligt att det är filmdags (eller stickdags, beroende på perspektivet...). Återkommer med resultat inom kort.

Inga kommentarer: