lördag 11 december 2010

Syren och dagg

Syren och dagg känns ganska avlägset nu när termometern de senaste morgnarna legat kring -20 grader (-25.5 igår!), men det är namnet på den sjal jag nyss gjort klar.




Mönster: Syren och dagg av Triinu Andreassen
Garn: 1-trådigt från Färgkraft i färgen Malva - en mustigt mörk svartvinbärssyltslila. 97 g gick åt och det var läskigt nervöst på slutet, skulle härvan  räcka eller skulle jag bli tvungen att skarva med någon annan färg, men det räckte precis.
Stickor: 3.5 mm Addi Lace

Har stickat en naturvit version tidigare och inget slår väl ljusa spetssjalar när det gäller att framhäva vackra mönster, men jag gillar den här mörka också. Den passar bättre till min redan tämligen vinterbleka hy. Istället för likblekgrå ser jag bara blek ut i den mörka sjalen...Efter skymning kanske man kan kalla det intressant blek...eller nåt i den stilen för att pigga upp sig en smula!

3 kommentarer:

Call design sa...

Vilken sjal!
Färg och form är fantastisk!

Tina sa...

Det var en underbar lila färg! Fint mönstrad också. :)
Jag tycker vinterblek hy är snyggt...

Det växer sa...

Vilken snygg sjal! Om man skulle ha en sådan i svart så skulle man definitivt kunna använda den när man vill känna sig svart och svår. Tål att tänkas på!