måndag 19 augusti 2013

Pastellorgie

Det är märkligt lite tyg som går åt till ett lapptäcke. Även om det ska passa en 1.20 säng.
Symaskinen fick stå framme några dagar till och det blev ett lapptäcke.
En blandning av loppisfyndade tyger, slaktade gardiner till baksida och lite nyköpt för att få ihop färgerna.
Jag är egentligen ingen pastellfantast, men här gick jag fullständigt bananas i den färgskalan. Dottern har en ljusturkosmålat rum med en vägg klädd i en pastelligt storblommig tapet från Pip Studios. Måste erkänna att det är friskt karamelligt och gör mig lika glad som 9-åringen som bor där och som varit med och valt tapeten!
 

 
96 rutor på 18*18 cm (inkl sömsmån) och en 14 cm bred bård runt blev precis lagom för att utnyttja hela bredden på det vadd jag använde som fyllning.
Började lägga ut lappar lite på måfå, men efter att ha flyttat runt dem ett ofattbart stort antal gånger, lät jag ingenjören i mig få ta över och lägga lapparna i ett symmetriskt mönster.
Gjorde stickningar på båda sidor av sömmarna på täckets framsida.
Stickningarna på kantbården sydde jag genom alla lager - framsida, vadd och baksida.
Vet inte om det kommer att räcka för att hålla allt på plats även vid tvätt, men hoppas det. Det känns rätt stadigt än så länge. Annars skulle man kunna sy lite halvosynligt från framsidan för att fästa genom alla stycken på fler ställen, någon som har erfarenhet och vet om det behövs?

 
Något jag blev tipsad om och som fungerade superbra, var att rita upp en mall i tjock papp som alla lappar gjordes med istället för att försöka mäta ut dem med linjal eller liknande. På så sätt blev alla rutor exakt lika stora och med konsekvent sömsmån på samtliga sömmar hamnade alla skarvar mer eller mindre perfekt.
Kanske inte är helt nödvändigt, men vad fasen, jag gillar symmetri!
Alternativt medveten asymmetri. 
 
Nu har familjens lillebror framfört en önskan om ett eget lapptäcke. Med tanke på att semestern är slut kommer det nog att ta lite längre tid, men vad fasen - det klart grabben ska ha ett eget täcke!

1 kommentar:

Anonym sa...

Läckert, och fint ihop med tapeten!

Åsa