lördag 23 januari 2010

Operation Garnskåp

Operation Garnskåp har startat! Tanken är att på ett synnerligen kraftfullt sätt minska antalet nystan och härvor som jag samlat på mig och produktion av små och snabba projekt är i full gång.

Små raggsockor i 5-årsstl i självrandande 6-trådig Regia Design Line.
Stickade från tån och upp. Supersätt att sticka sockor, exakt ett nystan gick åt till dessa och eftersom jag avslutade med mudden var det bara att sticka på tills garnet var slut - inte en dm restgarn kvar! Den finfina färgställningen heter Twilight. Nu väntar lillbrorsan på sina.



En mössa till S har det också blivit.
Konstruktionsidén kommer från Meedoms bok om att sy barnkläder, men min version är lite omarbetad.
Dubbel Karisma, ca 1½ nystan.



Med hjälp av en ballong kan den mest motsträviga modell göras samarbetsvillig...



Har fått frågor på hur jag gjort den prickiga grytlappen i ett tidigare inlägg och insåg att jag glömde skriva att jag gjort den efter mönster i Erica Laurells bok Virka mera.
Den är virkad i dubbelt, ganska tunt bomullsgarn på virknål 3.5 och med två likadana delar som virkades ihop så att den blev precis så tjock och bra som jag vill att en grytlapp ska vara.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gillar verkligen mössan!
Och vilken vitamininjektion de färgglada sockorna var! Underbara!
Många utropstecken blev det...

Malin